Publicatie datum: 05 maart 2024

Deze ad hoc vraag onderzoekt de maatregelen die EMN-Lidstaten en Waarnemende Landen nemen om de kennis van de moedertaal van leerlingen met een migratieachtergrond te behouden. De vraag behandelt dergelijke maatregelen in kleuterscholen, lagere scholen en middelbare scholen, evenals de economische middelen en fondsen om deze maatregelen te financieren. 

Publicatie datum: 03 oktober 2012

Deze onderzoeksopdracht, uitgevoerd door Prof. F. Caestecker (Hogeschool Gent) in opdracht van het EMN onderzoekt de beleidsvoering aangaande internationale studenten en de mate waarin studenten uit derde landen gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om te studeren in België.
Hoofdthema: Studie en vorming
Publicatietype: Thematische Studies
Trefwoorden: mobiliteit

Publicatie datum: 03 mei 2012

Het "Center for the study of democracy" stelt een handboek voor dat kadert binnen het project “Integrating Refugee and Asylum-seeking Children in the Educational Systems of EU Member States: Evaluation and Promotion of Current Best Practices” – INTEGRACE.
Hoofdthema: Integratie
Publicatietype: Studie
Trefwoorden: onderwijs

Publicatie datum:

This annual meeting is aimed at teachers who wish to discover new tools and start the school year with new ideas to talk about migration in the classroom.
Hoofdthema: Cross-sectional
Trefwoorden: tool, education, migration

Publicatie datum:

The school results of students in Belgium are still very much determined by their socio-economic and migration background. This is the key conclusion of the new analysis of the PISA figures on the educational performance of young people in Belgium.

Publicatie datum:

MPI Europe hosts Dr. Crul as he presents his most recent book, co-edited with John Mollenkopf, "The Changing Face of World Cities: Young Adult Children of Immigrants in Europe and the United States".
Hoofdthema: Integration
Trefwoorden: education, employment, second-generation

Publicatie datum:

Verschillende experten, waaronder Dirk Jacobs (ULB) en Jasper Dag Tjaden (Migration Policy Group), deelden hun inzichten inzake "Onderwijs en Integratie" vanuit een Belgische en Europese invalshoek.
Hoofdthema: Integratie
Trefwoorden: onderwijs

Publicatie datum:

Dit initiatieprogramma is er op gericht om vluchtelingen en personen in het bezit van de subsidiaire beschermingsstatus te informeren over het leven en werken in België en om computervaardigheden te verwerven.
Hoofdthema: Integratie
Trefwoorden: onderwijs

Publicatie datum:

Deze conferentie zal het ARCKA project afronden: « Assessing, recognizing competences and certifying knowledge acquisition valuing human capital of children of foreign origin in education and training in Europe » Dit project werd gecofinancieerd door de Europese Unie.
Hoofdthema: Integratie

Publicatie datum:

Vanaf 1 juni tot 23 augustus, verzamelt de consultatie input over de binnenkomst- en verblijfsvoorwaarden voor niet-Europese onderzoekers, studenten, leerlingen, stagiairs en vrijwilligers. Dit met het oog op de herziening van de Europese Richtlijn voor studenten en onderzoekers (2004/114/EG)
Hoofdthema: Studie en vorming
Trefwoorden: mobiliteit

Publicatie datum:

Deze tweedaagse conferentie besluit een drie jaar durend onderzoek uitgevoerd door de ontvangstafdeling voor Asielzoekers van het Begische Rode Kruis in samenwerking met het opleidingscentrum van de Federatie van de publieke sociale bijstandscentra, geholpen door het Europese Vluchtelingenfonds.
Hoofdthema: Kwetsbare groepen
Trefwoorden: onderwijs