Ad Hoc Vraag over de periode van legaal verblijf die vereist is voor verzoekers om gezinshereniging

Deze ad hoc vraag levert vergelijkende informatie op over de wachttijd die aanvragers moeten bewijzen voordat zij gezinshereniging aanvragen in de EMN-lid- en waarnemerslanden. Het onderzoekt ook de wettelijke termijnen voor de behandeling van een aanvraag tot gezinshereniging en verduidelijkt of deze behandelingstijd is inbegrepen in de hierboven genoemde wachttijd.

Achtergrond:

In november 2023, lanceerde EMN Frankrijk een ad hoc vraag naar aanleiding van het Franse wetsontwerp “ter beheersing van immigratie en ter verbetering van integratie” dat op dat moment in het Franse parlement werd besproken. Het voorstel beoogde de periode van legaal verblijf te verlengen die vereist is voor aanvrager sponsors van gezinshereniging voordat hun gezin zich bij hen kan voegen. Daarom heeft de Franse Dienst Gezinsimmigratie de EMN-lid- en waarnemerslanden verzocht verschillende vragen te beantwoorden, voornamelijk met betrekking tot artikel 5.4 (periode tussen aanvraag tot gezinshereniging en beslissing) en artikel 8 (periode van legaal verblijf voordat gezinsleden zich bij de gezinshereniger voegen) van de Richtlijn 2003/86/EG van 22 september 2003 betreffende gezinshereniging.

Respondents:

23 EMN-lidstaten beantwoordden deze ad hoc vraag (inclusief BE).

Bevindingen:

Een eerste analyse van de resultaten van de ad hoc query toont aan dat:

  • 8 EMN-lidstaten (AT, FI, HU, LV, LU, PT, SK, SE) gaven aan geen wettelijke wachtperiode (een periode van legaal verblijf) te hebben die verzoekers moeten aantonen om het recht op gezinshereniging te openen. De vereisten in andere EMN-lidstaten variëren. Sommige van deze lidstaten gaven aan dat hoewel ze - over het algemeen - geen wettelijke wachtperiode hadden, er toch uitzonderingen op deze algemene regel bestonden. In DE is de algemene regel bijvoorbeeld dat er enkel een wachtperiode bestaat voor de hereniging van twee echtgenoten. Echter, bij bepaalde verblijfsstatussen en indien het huwelijk de binnenkomst van de sponsor in DE voorafging, is deze wachtperiode niet van toepassing. In andere lidstaten is het uitgangspunt dat een wachtperiode bestaat, maar meestal zijn hier uitzonderingen op voorzien. In NL bijvoorbeeld, is de algemene regel dat een wachtperiode bestaat, maar zullen de meeste sponsors met een tijdelijke verblijfsvergunning toch vrijgesteld zijn van een wachtperiode.
     
  • De wettelijke termijn voor het verwerken van een aanvraag voor gezinshereniging varieert tussen 30 dagen (SI en BG) en 9 maanden (BE, CY, FI, GR, HU, LU). Verschillende lidstaten voorzien ook de mogelijkheid om de wettelijke termijn te verlengen (BE, CY, EE, FI, GR, LV, NL). Enkel LT voorziet een verkorte procedure (45 dagen) voor dringende zaken.
  • Van de EMN-lidstaten die een wachtperiode voorzien, geeft de grote meerderheid van de landen aan dat de tijd die nodig was om het verzoek te verwerken niet opgenomen wordt in de berekening van deze periode. Enkel CZ en SI gaven aan dit wel te doen

Lees voor meer informatie de compilatie van antwoorden in de bijlage hierboven.

Publication Date:
vr 05 jan 2024
Geografie:
Hoofdthema:
Publicatietype:
Opdrachtgever:
Trefwoorden: