Nieuw regeerakkoord en nieuwe staatssecretaris voor asiel en migratie

De nieuwe regering Michel heeft op 9 oktober 2014 het regeerakkoord bekendgemaakt. Theo Francken (N-VA) is aangesteld als de nieuwe staatssecretaris voor asiel en migratie.

De voornaamste prioriteiten met betrekking tot asiel en migratie in het regeerakkoord zijn de volgende:

De neiuwe federale regering zal blijven werken aan een coherent, performant en kwaliteitsvol asiel- en migratiebeleid, met inachtneming van de internationale engagementen. In het bijzonder zal er daarbij worden voorzien in een kwaliteitsvolle opvang, eenvoudige en snelle procedures, met een humaan en kordaat terugkeerbeleid als sluitstuk.

De regering zal oneigenlijke parallelle procedures bestrijden. De regering zal het asiel- en migratiebeleid grondig evalueren wat moet leiden tot meer transparantie, kwaliteit en een grotere efficiëntie. De Dienst Vreemdelingenzaken en Fedasil zullen worden doorgelicht door middel van een audit.

I. Asiel

  • Het recht op asiel is een cruciale internaitionale verplichting van België op basis waarvan bescherming wordt geboden aan vervolgde personen van overal ter wereld. Daarom is de voortdurende verbetering van de efficiëntie en kwaliteit van de procedure van fundamenteel belang. Een beslissing over de asielaanvraag dient binnen de 6 maanden te gebeuren.  
  • Meervoudige asielaanvragen, waarbij geen nieuwe elementen worden aangebracht zullen worden ontmoedigd en ontradingscampagnes zullen worden voortgezet in landen waarvan aanvragers weinig kans maken om een positieve beslissing op hun asielaanvraag te krijgen.
  • Kennelijk ongegronde asielaanvragen zullen versneld afgehandeld worden volgens de mogelijkheden die de Europese richtlijnen bieden. Er zal werk worden gemaakt van verscherpte controles op erkende vluchtelingen die bij ongewijzigde omstandigheden terug naar hun thuisland keren en de beëindiging van het recht op subsidiaire bescherming zal worden geëvalueerd in het licht van belangrijke en duurzame wijzigingen van de veiligheidssituatie in het herkomstland.
  • Er zal structureel verder worden ingezet op de hervestiging van kwetsbare vluchtelingen, waarbij het afgesproken groeipad wordt uitgevoerd binnen een Europees kader en in overleg met steden en gemeenten.
  • België zal tijdig de Europese Asielprocedurerichtlijn 2013/32/EU omzetten in nationale wetgeving.

II. Migratiebeleid

  • De regering zal verfijningen aan de wet op de gezinshereniging aanbrengen conform de Europese richtlijnen terzake.
  • Het verkrijgen van een visum voor tijdelijk verblijf dient snel te kunnen worden verkregen, maar er zal op een effectieve terugkeer worden toegezien. In dat kader zal diegene die zich garant stelt opgenomen worden in een databank en zullen de nodige maatregelen genomen worden om diens verplichtingen afdwingbaar te maken, inclusief voor medische kosten.
  • Bijzondere aandacht zal worden besteed aan de voortzetting van de strijd tegen schijnhuwelijken en schijnsamenwoning, alsook tegen schijnerkenningen, met respect voor het familiaal leven en ieders privacy.
  • België zal de bescherming van slachtoffers van mensenhandel blijven garanderen en de bescherming van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen zal worden versterkt.
  • Regularisatie is een uitzonderingsprocedure, waarbij op inidividuele basis een beslissing wordt genomen. Er zullen geen collectieve regularisaties meer plaatsvinden, de noodzaak hiertoe moet maximaal worden weggewerkt door snelle procedures en een correct terugkeerbeleid.

III. Opvang

  • De acute opvangcrisis is voorbij, maar gezien de internationale conflicten is een toename van asielzoekers niet ondenkbeeldig. Daarom moet erover gewaakt worden dat voldoende (buffer)capaciteit blijft behouden.
  • Aangezien de asielprocedure aanzienlijk verkort is, verdient het de voorkeur om de opvang collectief te organiseren. De individuele opvang wordt prioritair voorbehouden voor bepaalde kwetsbare groepen (mensen met een fysieke handicap, zwangere vrouwen, NBMV) en aan asielzoekers waarbij de kans op erkenning groot is.

IV. Aanmoediging van het terugkeerbeleid

  • De regering zal een kwaliteitsvol, humaan en duurzaam terugkeerbeleid realiseren volgens het principe 'vrijwillig als het kan, gedwongen als het moet'.
  • Het vrijwillige en gedwongen terugkeerbeleid zullen worden versterkt en asielzoekers zullen vanaf het begin worden geïnformeerd dat terugkeer een reële mogelijkheid is waar rekening mee moet worden gehouden. Er zal prioriteit worden gegeven aan de terugkeer van delinquenten.
  • De gesloten centra zullen worden uitgebreid, maar er zal zoveel mogelijk worden vermeden dat sommige kwetsbare groepen er worden geplaatst.

V. De rol van de Europese Unie

  • De regering zal verder ijveren voor een geharmoniseerd Europees asiel-en migratiebeleid en voor de effectieve omzetting van alle richtlijnen door alle EU-lidstaten, alsook voor praktische samenwerking gericht op het versterken van een uniforme beoordeling van asielaanvragen.
  • De regering zal de de versterking van Frontex verdedigen om de grenzen te beveiligen, de strijd aan te gaan met clandestiene immigratie en netwerken van mensenhandel. In overleg met de gewesten zal worden nagegaan in welke mate circulaire migratie veder kan worden ondersteund.

Het volledige regeerakkoord kan hieronder worden geraadpleegd (pagina 151-162).

Publicatiedatum: do 09 okt 2014
Geografie:
Trefwoorden:
Hoofdthema:
Soort nieuws: