Ad Hoc Vraag over de organisatie van ondersteunende functies voor horizontale onderwerpen in immigratieprocessen

De Finse Immigratiedienst is bezig met het opzetten van een intern organisatieontwikkelingsproject om het procesbeheer en de kwaliteitsborging te verbeteren. Daarom informeerde de Immigratiedienst bij EMN-lidstaten naar sector overschrijdende ondersteuning voor immigratieprocessen.

 

Achtergrond:

Om het procesbeheer en de kwaliteitsborging te verbeteren, herziet de Finse immigratiedienst momenteel zijn processen en organisatiestructuur. De dienst onderzoekt sector overschrijdende ondersteuning voor onderwerpen die van invloed zijn op verschillende immigratieprocessen en vroeg de EMN-lidstaten of (i) er in hun organisaties gecentraliseerde ondersteuningsdesks of -functies bestaan voor onderwerpen die verschillende of de meeste kernprocessen overlappen, (ii) hoe deze zijn georganiseerd, (iii) wat de impact ervan is en (iv) hoe deze modellen hebben geholpen bij het bereiken van meer uniformiteit in de uitvoering van de kernprocessen.

Respondenten:

25 landen reageerden op de vraag (inclusief BE).

Bevindingen:

Uit een voorlopige analyse van de resultaten van de ad hoc vraag blijkt het volgende:

  • Slechts enkele landen (AT, EL, HU) beschikken over een gecentraliseerde eenheid die alle transversale onderwerpen in immigratieprocessen behandelt. Deze eenheid werkt nauw samen met verschillende overheidsdepartementen en -agentschappen om te zorgen voor coördinatie en een efficiënte afhandeling van immigratie gerelateerde zaken.
     
  • De meeste andere EU-lidstaten volgen een gedecentraliseerde of gemengde aanpak. In EU-lidstaten zoals BE, IT en LT heeft elk departement of agentschap dat verantwoordelijk is voor immigratieprocessen specifieke ondersteunende functies voor horizontale onderwerpen. Deze functies werken onafhankelijk van elkaar, maar blijven met elkaar communiceren en samenwerken om horizontale kwesties effectief aan te pakken. Andere lidstaten (o.a. BG, CZ, FI, LV, NL, SK en SE) volgen min of meer dezelfde gedecentraliseerde aanpak, met op bepaalde gebieden (voornamelijk IT) een gecentraliseerde ondersteunende functie.
     
  • HR, CY, DE, LU, PL, SI en RS hebben geen gecentraliseerde ondersteuningsdesks of -functies.
     
  • Een gecentraliseerde ondersteuningsstructuur maakt een doeltreffender en holistisch beheer mogelijk van verschillende horizontale kwesties, zoals de opleiding van personeel, het verlenen van bijstand aan asielzoekers, het beheer van financieringsprogramma's en de standaardisering van processen en procedures, wat kan bijdragen tot de samenhang en afstemming tussen verschillende eenheden of afdelingen.

Lees voor meer details de compilatie van antwoorden in de bijlage hierboven.

Publication Date:
wo 18 okt 2023
Geografie:
Hoofdthema:
Publicatietype:
Opdrachtgever:
Trefwoorden: